http://llt.multycourse.com.ua/ 0 0 ua 90 22 60ec180482a2fe341bca2e15d09e7e99 99

УВАГА!

Не обрана стать. Вам необхідно перейти до профілю, обрати стать та зберегти внесені зміни.

Перейти до профілю
Закрити вікно
 
При натискані на цю кнопку ви потрапите на головну сторінку сайта
 
Це кнопка активації глосарія
   
Ця кнопка дозволяє скопіювати курс для офлайн проходження
 

Фон

color1 color2 color3
Дозволяє замінити колір фону робочої зони

Текст

Вибір мови:

Модуль 5. Етапи формування психосоціальних компетентностей (життєвих навичок) учнів
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач

5.7 Навички неагресивної впевненості (короткий опис, приклади)

Поняття асертивності

Стилі спілкування

Як позбутися агресивності у спілкуванні

Звернення за допомогою

Як просити вибачення

Уміння сказати «НІ»

Як сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки

Асертивні права людини

Навчання навичкам неагресивної впевненості у школі

 

 

Людина може бути прекрасним комунікатором, але абсолютно губитися, коли справа доходить до висловлення своєї точки зору чи захисту особистих інтересів. Секрет в тому, щоб стати асертивним, тобто, навчитися відстоювати себе і захищати свої права в спокійній неагресивній манері. 

 

Поняття асертивності

 

 
 

Асертивність – це вміння відстояти себе у міжособистісних стосунках, поважаючи свої права і права інших людей.

 
 

 

Асертивність допомагає:

  • висловити свої думки і почуття без звинувачень;
  • без проблем попросити про послугу чи допомогу;
  • без почуття провини відмовитися від того, що не підходить;
  • краще зрозуміти почуття і проблеми інших людей;
  • легше знаходити шляхи до порозуміння;
  • підтримувати рівноправні стосунки;
  • запобігати маніпуляціям.

Асертивна поведінка є найкращим вибором у більшості життєвих ситуацій, хоч іноді варто виявити пасивність (наприклад, коли будь-яке загострення ситуації є небезпечним), а в деяких випадках доводиться реагувати й агресивно (якщо, скажімо, на вас напали або намагаються кудись затягти).

 

Стилі спілкування

 

Існують ситуації, в яких складно відмовитися, відкрито висловити свої почуття, попросити кого-небудь про допомогу або відстояти свої права. У таких ситуаціях люди вибирають один з трьох стилів поведінки: пасивний, агресивний або асертивний.

Пасивна поведінка – небажання висловлювати свою думку, виражати свої почуття. Коли люди вибирають даний стиль спілкування, вони нехтують власними інтересами, за будь-яку ціну намагаються уникнути конфліктів. У таких випадках говорять про пасивну, залежну («прилаштування знизу») поведінку [1]. Пасивні люди не вміють відстояти себе і зазвичай не можуть нікому відмовити, навіть якщо пропозиція невигідна для них або є небезпечною. Вони легше піддаються впливу реклами і оточення, більше ризикують стати жертвою шахраїв, бути залученими до небезпечної компанії, секти.

Агресивна поведінка – нападки на опонента без урахування його почуттів і потреб. У таких випадках говорять про агресивну («прилаштування зверху») манері спілкування. Як правило, така манера спілкування травмує оточуючих, її важко назвати етичною. Агресивні люди нехтують ввічливістю, вдаються до погроз, лайки і фізичної сили. Через це їх не люблять, бояться, уникають і можуть звинуватити навіть у тому, чого вони не робили. Часто прямолінійність, жорсткість і напористість в спілкуванні не тільки межують з грубістю, але і маскують внутрішню нерішучість людини.

Між цими двома крайніми стилями спілкування існує золота середина - впевнене спілкування, коли за зовнішньою м'якістю і дипломатичністю ховається величезна внутрішня сила.

Асертивна (впевнена) поведінка – це вміння домовлятися, враховуючи інтереси усіх сторін, вміння ввічливо відмовитися від того, що не підходить, і рішуче - від того, що може бути небезпечним. Це впевнений, партнерський («на рівних») стиль спілкування. Асертивну поведінку ще називають гідною, дипломатичною, упевненою.

Що означає асертивне спілкування?

  • Ви можете висловлювати свої думки і ділитися переживаннями.
  • Ви можете висловлювати свої ідеї та пропозиції.
  • Ви можете звернутися з питанням або проханням.
  • Ви можете спокійно не погодитися з почутим.
  • Ви можете сказати «ні» і не відчувати себе винним.
  • Ви можете висловитися на захист іншої людини.

 

Як позбутися агресивності у спілкуванні

 

Якщо людина звикла відстоювати себе в агресивній манері, варто попрацювати над собою, щоб змінити стиль спілкування. Для цього корисно спостерігати за людьми, які демонструють впевнену і спокійну манеру спілкування та переймати у них вдалі прийоми. Наприклад, намагатися не тиснути на співрозмовника, надавати йому право висловитися першим, не перебивати. Якщо не вдалося стриматися, варто перепросити: «Вибач, що перебив», – і дати людині можливість договорити.

Після висловлення пропозиції, корисно поцікавитися думкою співрозмовника: «Що ти про це думаєш?», «Тебе це влаштовує?». При цьому треба уважно вислухати відповідь і відреагувати на неї: «Правда?», «Дякую за розуміння».

Також варто уникати різкої критики опонента, а незгоду з ним висловлювати тактовно. Наприклад, замість: «Що за нісенітницю ти несеш?», – краще сказати – «Мені здається, це не дуже вдала ідея». Взагалі, замість «Ти-повідомлень», які викликають бажання захищатися і нападати у відповідь, краще висловлювати свої думки і почуття за допомогою «Я-повідомлень».

Чим відрізняються «Я-повідомлення» і «Ти-повідомлення»?

Існує суттєва відмінність між психологічним сприйняттям «Я-повідомлень» і «Ти-повідомлень». Починаючи речення словами «Ти», «Тебе», «Тобі», людина поводиться агресивно, звинувачує опонента. Наприклад: «Ти узяв мої речі без дозволу». Це може викликати агресію у відповідь: «А минулого тижня ти теж носив мій светр».

Починаючи речення словами «Я», «Мене», «Мені», людина говорить про свої почуття, без звинувачень. Наприклад: «Я не люблю, коли мої речі беруть без дозволу». Після цього можна додати прохання: «Будь-ласка, якщо захочеш щось позичити, запитай у мене».

Як відповідати на «Я-повідомлення»?

Важливо навчитися правильно відповідати на «Я-повідомлення». Якщо ви відповісте у заданому форматі, людина зрозуміє, що ви її почули, і виконаєте прохання. Також не забудьте перепросити за заподіяну шкоду.

Я-повідомлення
Мені не подобається, коли хтось бере мої речі без дозволу. Будь-ласка, якщо захочеш щось позичити, просто запитай, я не заперечуватиму.

Відповідь
Я зрозумів, що тобі не подобається, коли твої речі беруть без дозволу.
Наступного разу обов’язково запитаю. І пробач, що не робив цього раніше.

Я-повідомлення
Я не люблю штовханини. Будь ласка, не штовхайся, і тоді ми зможемо продовжити гру.

Відповідь
Ясно, ти не любиш, коли штовхаються. Я триматиму руки при собі, обіцяю.
Вибач, будь ласка, я не навмисно.

Я-повідомлення
Я боюся, коли на мене кричать. Будь ласка, говоріть тихіше, тоді мені буде легше зрозуміти вас.

Відповідь
Ти сказала, що боїшся, коли кричать. Я говоритиму тихіше. Вибач, що налякала тебе.

 

Звернення за допомогою

 

Час від часу будь-яка людина опиняється в ситуації, з якою складно впоратися самотужки, і тоді допомога інших є необхідною. Але не кожному легко звернутися з проханням про допомогу. Комусь заважає сором'язливість, хтось звик розраховувати тільки на власні сили, хтось не готовий показати оточуючим, що він не може сам впоратися з проблемою.

Вміння звертатися за допомогою можна тренувати - так само, як і будь-які інші якості. Починати краще з дрібних прохань, причому тоді, коли людина в хорошому настрої - тоді все відбувається легше і природніше. Не треба маскувати прохання про допомогу, ховатися за довгими пропозиціями.

Можна і потрібно використовувати прямі звернення у формі «Я-повідомлень», наприклад:

  • Я хочу попросити тебе про допомогу.
  • Мені потрібна твоя допомога.

 

Як просити вибачення

 

Стосунки між людьми, навіть найближчими, не завжди залишаються безхмарними, трапляються і нерозуміння, і дрібні сварки, і серйозні конфлікти. Як правило, в таких ситуаціях страждають обидві сторони, і та людина, яка вважає, що вона має рацію, і той, хто відчуває свою провину. Найкращий спосіб повернути стосункам колишню якість, це попросити вибачення.

Є багато способів це зробити. Можна просто сказати: «Пробач, я був неправий ...». Можна відправити СМС або електронного листа з вибаченнями. Але в будь-якому випадку, треба знайти спосіб визнати свою провину у тому, що сталося. Не варто сподіватися, що все вирішиться само собою і забудеться. Дрібні розбіжності і дрібні образи, накопичуючись, можуть привести до серйозних проблем у стосунках.

 

Уміння сказати «НІ»

 

Що робити, коли по-дружньому пропонують те, що вам не хочеться робити або те, що може бути небезпечним? І що робити, якщо примушуючи до чогось подібного, вам пропонують довести свою дорослість, дружбу чи кохання? У подібних ситуаціях важливо не дозволити маніпулювати собою.

 

 
 

Маніпуляція – це завуальований психологічний тиск на людину з метою примусити її прийняти певне рішення чи виконати певну дію.

 
 

 

Яскравим прикладом маніпуляції є реклама. Щоб продати товар, його виробники пропонують «відростити крила» чи обіцяють «райську насолоду».

Так само чинять деякі люди, коли хочуть будь-що домогтися свого. При цьому вони можуть умовляти, тиснути, шантажувати або навіть погрожувати: «Ти що, боїшся?», «Тобі що, складно?», «Ти ж не псуватимеш мені свято!», «Як це ти підеш і залишиш друзів?», «Довірся мені, якщо справді любиш», «Усі роблять це».

Почувши подібні фрази, важливо критично осмислити їх, перевірити, чи дійсно ця пропозиція відповідає вашим принципам, цінностям, бажанням і життєвим планам. Якщо ні, або якщо вона несе загрозу життю та здоров'ю, треба сміливо і рішуче сказати: «НІ».

 

Як сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки

 

  • У більшості ситуацій найкраще одразу висловити свою позицію і відмовити без пояснення причин та будь-яких виправдань. Уважно вислухайте співрозмовника і спокійно, але впевнено скажіть: «Ні, я не хочу», «Це не для мене».
  • Якщо треба відмовити другу чи іншій близькій людині, можна вибачитись або пояснити причину: «Вибач, немає настрою», «Щось не хочеться».
  • Якщо наполягають, можна використати метод «заїждженої платівки», повторювати знову і знову: «Ні, я ж сказав», «Я не передумаю».
  • Послатися на зайнятість: «Ні, мені вже час, у мене завтра справи/тренування/ важлива зустріч /тест», «Ні, вибач. В мене інші плани».
  • Знайти поважну причину: «Я приймаю ліки, несумісні з алкоголем».
  • Використати гумор: «Мій собака мені цього не пробачить»
  • Протидіяти маніпуляціям. Наприклад, на слова: «Якщо ти мій друг, ти зробиш це» варто сказати: «Якщо ти мій друг, то не примушуватимеш мене до того, що я не хочу».
  • Якщо тиск продовжується, відмовитись від спілкування: «Я більше не хочу про це говорити», – і піти геть.

 

Асертивні права людини

 

На вмінні кожної людини користуватися своїми правами та поважати права інших будуються рівноправні стосунки з оточуючими, які характеризуються взаємною довірою, співчуттям, теплотою, відчуттям єдності, впевненістю. Асертивна поведінка - є надійним способом захисту прав людини. Далі в Таблиці наведено асертивні права окремої людини та її оточення.

Мої права Права інших людей
Я маю право нести відповідальність за свої дії Інші люди мають право нести відповідальність за свої дії. Я не відповідаю за дії інших
Я маю право на помилки Інші люди теж мають право на помилки
Я маю право бути собою Інші люди мають право бути самими собою
Я маю право на ставлення з повагою Інші люди мають право на ставлення з повагою
Я маю право мати та виражати свої почуття, думки і точку зору Інші люди мають право мати і виражати свої почуття, думки й точку зору
Я маю право сказати «Ні» й не почуватися через це винним Інші люди мають право сказати «Ні» й не почуватися через це винними
Я маю право змінити свою думку Інші люди теж мають право змінити свою думку
Я маю право казати «Я не знаю» Інші люди теж мають право казати «Я не знаю»
Я маю право відчувати злість та говорити про це Інші люди мають право відчувати злість і говорити про це
Я маю право, щоб мої потреби були такими ж важливими, як і потреби інших Інші люди мають право, щоб їхні потреби були такими ж важливими, як і мої
Я маю право робити те, що інші не схвалюють Інші люди мають право робити те, що я не схвалюю
Я маю право запитувати «Чому?» і «Чому ні?» Інші люди мають право запитувати «Чому?» і «Чому ні?»
Я маю право просити про допомогу Інші люди мають право просити про допомогу
Я маю право казати «Я не зрозумів» Інші люди мають право казати «Я не зрозумів»

 

Навчання навичкам неагресивної впевненості у школі

 

В житті часто трапляються ситуації, в яких треба відстояти себе, відмовитися від пропозиції чи попросити про послугу, допомогу. Упевнена (асертивна) поведінка є «золотою серединою» між пасивністю та агресивністю, яка сприяє порозумінню та зміцнює стосунки між людьми. Розвинути почуття впевненості допоможуть тренінги, що проводяться на уроках основ здоров’я або на виховних годинах.

Нижче наведено тренінги, що проводяться за діючою програмою предмета «Основи здоров’я» для 1-9 класу. Знайомство з цими тренінгами важливо для розуміння того, яким чином досягається набуття життєвих навичок в рамках навчально-виховного процесу.

 

Тренінги для початкової школи

4 клас

Тренінг 2. Як відстояти себе. Діти наводять приклади позитивного та негативного впливу друзів, демонструють уміння казати «ні» на пропозиції однолітків, називають способи протистояння насиллю у своєму середовищі.

 

Тренінги для основної та старшої школи

5 клас

Тренінг 5. Упевнена поведінка. Урок сприяє розвитку асертивності (неагресивної упевненості), виховує повагу до інших людей.

6 клас

Тренінг 3. Як протистояти тиску однолітків. В ході заняття учні вчаться розпізнавати маніпуляції і протидіяти їм, демонструють уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій сторонніх людей, друзів, протидіяти тиску компанії.

Тренінг 5. Стилі спілкування. На цьому уроці учні розпізнають пасивний, агресивний та упевнений стилі спілкування, аналізують переваги і недоліки пасивної, агресивної і впевненої поведінки, демонструють уміння попросити про послугу, допомогу, висувати справедливі вимоги.

8 клас

Тренінг 2. Упевнена поведінка. В ході заняття учні вчаться розпізнавати типи поведінки у спілкуванні, називають ознаки асертивної поведінки, демонструють уміння використовувати «Я-повідомлення».

 

Список використаних джерел:

  1. Основи здоров'я: Підручник для 5 класу [Електронний ресурс] / І. Д.Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко // Алатон. – 2013. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/files/user_Irene_304/pidr_5_kl_ukr.pdf
  2. Основи здоров'я: Підручник для 6 класу [Електронний ресурс] / І. Д.Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко // Алатон. – 2014. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/files/files/%CF%B3%E4%F0%F3%F7%ED%E8%EA%206%20%EA%EB%E0%F1%20(1)(1).pdf
  3. Основи здоров'я: Підручник для 8 класу [Електронний ресурс] / І. Д.Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко // Алатон. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcTDljMkd4TTJESXM

Поняття асертивності

Стилі спілкування

Як позбутися агресивності у спілкуванні

Звернення за допомогою

Як просити вибачення

Уміння сказати «НІ»

Як сказати «НІ» і при цьому зберегти стосунки

Асертивні права людини

Навчання навичкам неагресивної впевненості у школі

Перевір себе

1) Яку поведінку називають «золотою серединою» у спілкуванні?

2) Яке з даних тверджень ви вважаєте вірним?

3) Оберіть ознаки агресивної поведінки:

4) Позначте те, чого варто уникати при спілкуванні:

5) Оберіть правильні варіанти відмови, щоб при цьому зберегти стосунки:

Закінчити тест
Скролінгована робоча зона розкриття змісту тем модуля. Містить тексти, зображення, аудіо та відео матеріал.