Модуль 2. Тренінговий курс «Вчимося жити разом»
Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
2.2 Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом»
Структура програми для учнів 1-4 класів
Структура програми для учнів 5-9 класів
Програма тренінгового курсу «Вчимося жити разом» є складником навчально-методичного комплекту, до якого, крім програми курсу, входять Посібник для вчителя та Практикум для учнів. Цей комплект спрямований на розвиток у дітей відповідного віку життєвих навичок, таких як ефективне спілкування, співчуття, повага до прав людини, робота в команді, протистояння негативним соціальним впливам, запобігання конфліктам і їх конструктивне розв’язання, переговори, медіація, примирення.
Метою курсу є навчання життєвих навичок, які полегшують адаптацію і сприяють відновленню психологічної рівноваги.
Головне завдання курсу полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у знаннях, ставленнях, намірах, уміннях і навичках, сприятливих для розбудови миру, а саме:
Знання | Ставлення | Уміння/навички |
Обізнаність про природні потреби, права й обов’язки людини. Усвідомлення природи конфліктів, негативних наслідків їх ескалації. Здатність ідентифікувати причини конфліктів, способи їх мирного врегулювання. Знання стадій конфлікту, поширених конфліктогенів, алгоритмів розв’язання конфліктів. |
Позитивне ставлення до себе, свого життя та своїх життєвих перспектив. Толерантність, прийняття інших поглядів, повага до культурних відмінностей. Емпатія. Солідарність. Соціальна відповідальність. Почуття справедливості та рівності. |
Комунікація (активне слухання, вербальне та невербальне спілкування, парафраз). Асертивність (неагресивне самоствердження, вміння відстояти себе, сказати «ні», попросити про послугу чи по допомогу). Здатність до кооперації, групової взаємодії. Критичне і творче мислення. Аналіз проблем і ухвалення рішень. Запобігання ескалації конфліктів. Конструктивне розв’язання конфліктів. |
Тренінговий курс «Вчимося жити разом» охоплює всі рівні освіти: дошкільну (8 занять), початкову (26 уроків), основну (34 уроки) та старшу школу (5 уроків).
Структура програми для учнів 1–4 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України.
Тема і мета уроку-тренінгу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
ПЕРШИЙ КЛАС (7 ГОД.) |
|
Вступний урок. Знайомство зі школою Мета. Ознайомити учнів із приміщенням школи, правилами поведінки на уроках, на перервах, у їдальні; познайомити з директором школи, медичним працівником, іншими працівниками. |
|
Тема 1. Моя родина Мета. Сприяти формуванню в учнів уявлення про сім’ю як осередок любові, емпатії, взаємодопомоги та відповідальності. |
|
Тема 2. Дівчатка та хлопчики Мета. Навчити учнів знаходити спільне і відмінне між хлопчиками та дівчатками, сприяти формуванню гарних манер. |
|
Тема 3. Вчимося товаришувати Мета. Навчити дітей розпізнавати ознаки справжньої дружби, ознайомити з правилами товаришування і способами знайомств. |
|
Тема 4. Неповторність людини Мета. Допомогти дітям усвідомити неповторність кожної людини, пояснити потребу ставитися до людей із повагою; розвивати навички самоусвідомлення і самооцінки через позитивне ставлення до себе та інших людей. |
|
Тема 5. Настрій і почуття Мета. Вчити дітей розпізнавати, уявляти та висловлювати почуття, поліпшувати свій настрій. |
|
Тема 6. Вчимося ухвалювати рішення Мета. Вчити учнів передбачати наслідки та ухвалювати зважені рішення за допомогою «правила світлофора». |
|
ДРУГИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Вступний тренінг для 2–4-х класів. Ознайомлення із правилами Мета. Ознайомити учнів із курсом «Вчимося жити разом», правилами поведінки на уроках-тренінгах, сприяти співпраці учнів у класі. |
|
Тема 1. Права й обов’язки дитини Мета. Сприяти формуванню поваги до прав інших людей та почуття відповідальності за виконання своїх обов’язків. |
|
Тема 2. Дружна родина Мета. Допомогти дітям сформувати ставлення до сім’ї як до дружної команди, де всі виконують свої обов’язки, поважають і підтримують одне одного. |
|
Тема 3. Наука спілкування Мета. Навчити дітей розрізняти вербальні та невербальні способи спілкування, показати важливість ставлення до інших із повагою, навчити робити компліменти. |
|
Тема 4. Друзі за інтересами Мета. Сприяти підвищенню самоповаги та поваги до інших людей, розбудові дружніх стосунків, вчити толерантно ставитися до відмінностей у смаках і захопленнях, шукати спільні інтереси. |
|
Тема 5. Друзі з особливими потребами Мета. Сприяти розвитку емпатії та поваги до людей з вадами здоров’я, мотивувати учнів надавати підтримку дітям з особливими потребами. |
|
Тема 6. Як помиритися з другом Мета. Розвиток навичок запобігання конфліктам і їх розв’язання, пошуку консенсусу та примирення. |
|
ТРЕТІЙ КЛАС (9 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Дружний клас Мета. Визначити, як допомагає в роботі злагодженість і взаємодія, вчити створювати спільний проект, виховувати взаємоповагу, взаємодопомогу. |
|
Тема 2. Дружна родина Мета. Ознайомити учнів із поняттям «склад родини», обговорити обов’язки членів родини, запобігати виникненню дискримінації за статтю, мотивувати дітей допомагати батькам та іншим дорослим у родині. |
|
Тема 3. Як стати толерантним Мета. Вчити дітей поважати культурні відмінності, ознайомити з ознаками толерантності, запобігати конфліктам в учнівському середовищі. |
|
Тема 4. Школа спілкування Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, уміння розпізнавати та використовувати вербальне й невербальне спілкування, ввічливо висловлювати прохання. |
|
Тема 5. Уміння слухати Мета. Сприяти розвитку навичок спілкування, вміння активно слухати. |
|
Тема 6. Як залагодити конфлікт Мета. Навчати дітей запобігати конфліктам, уникати образ, мирно розв’язувати конфлікти, тактовно обстоювати свою думку, дискутувати за допомогою аргументів. |
|
Тема 7. Характер людини Мета. Сформувати в учнів уявлення про внутрішню красу людини; навчити розпізнавати позитивні й негативні риси характеру та мотивувати дітей покращувати свій характер. |
|
Тема 8. Самооцінка характеру Мета. Ознайомити з поняттям «самооцінка», видами самооцінки; вчити адекватно оцінювати свій характер; виховувати бажання самовдосконалювати характер. |
|
ЧЕТВЕРТИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Як знайти друга Мета. Навчити дітей будувати дружні стосунки, цінувати своїх друзів, знайомитися з новими друзями. |
|
Тема 2. Як відстояти себе Мета. Навчити відстоювати себе та протистояти насиллю; виховувати почуття власної гідності, розвивати навички протидії соціальному тиску. |
|
Тема 3. Самооцінка і поведінка людини Мета. Проаналізувати, як формується самооцінка, як вона впливає на поведінку людини; вчити адекватно реагувати на критику, розрізняти впевненість і самовпевненість; формувати вміння гідно поводитись у будь-якій ситуації. |
|
Тема 4. Шануй себе та інших Мета. Ознайомити учнів з поняттями «повага» і «самоповага», розвивати практичні навички постановки та досягнення мети. |
|
УСЬОГО 28 ГОДИН ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ УЧНІВ 1–4 КЛАСІВ |
Структура програми для учнів 5–9 класів визначається чинною навчальною програмою предмета «Основи здоров’я», затвердженою Міністерством освіти і науки України. Тренінги для 10 (11) класу можуть впроваджуватися за рахунок виховних годин або в інший спосіб за вибором конкретного навчального закладу.
Тема і мета уроку-тренінгу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
Вступний тренінг для учнів 5-9 класів. «Вчимося жити разом» Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Обґрунтовувати важливість поваги до прав людини як неодмінної умови життя в суспільстві. |
|
П’ЯТИЙ КЛАС (8 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Ти — особливий Мета. Допомогти учням розвивати життєві навички позитивної самооцінки, самоусвідомлення і самовдосконалення, а також уміння запропонувати допомогу людям з обмеженими можливостями. |
|
Тема 2. Ми — особливі Мета. Дати учням змогу розвивати життєві навички толерантності, протидії дискримінації, уміння працювати в команді, поважати особисті якості інших людей. |
|
Тема 3. Про почуття і співчуття Мета. Вчити дітей толерантно (у безоцінній манері) висловлювати свої негативні почуття (незадоволення, образу). Розвивати вміння розуміти почуття інших людей, співчувати і співпереживати. |
|
Тема 4. Що сприяє порозумінню між людьми Мета. Дати змогу відпрацювати навички комунікації: слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», розвитку щирої і доброзичливої манери спілкування, уміння долати сором’язливість. |
|
Тема 5. Упевнена поведінка Мета. Ознайомити учнів з перевагами впевненої поведінки, сприяти розвитку асертивності (неагресивної упевненості), самоповаги і поваги до інших людей. |
|
Тема 6. Спілкування з дорослими Мета. Сприяти розвитку комунікативних навичок, виховувати повагу до старших, мотивувати учнів звертатися до дорослих у разі виникнення проблем. |
|
Тема 7. Спілкування з однолітками Мета. Розвивати навички спілкування з однолітками, сприяти формуванню дружніх стосунків між дівчатками і хлопчиками, протидіяти насиллю (булінгу) в учнівському середовищі. |
|
ШОСТИЙ КЛАС (11 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Самооцінка і здоров’я людини Мета. Пояснити учням, як формується самооцінка, обговорити недоліки завищеної і заниженої та переваги здорової самооцінки, тренувати навички постановки і досягнення мети. |
|
Тема 2. Вчимося ухвалювати рішення Мета. Вчити дітей аналізувати проблеми й ухвалювати зважені рішення. |
|
Тема 3. Як протидіяти тиску однолітків Мета. Сприяти формуванню упевненої поведінки учнів, умінню протидіяти негативному впливу однолітків. |
|
Тема 4. Ефективне спілкування Мета. Дослідити прогрес у розвитку засобів комунікації. Розвивати навички спілкування: вміння говорити, слухати, встановлювати контакти з іншими людьми. |
|
Тема 5. Стилі спілкування Мета. Дослідити переваги і недоліки різних стилів спілкування. Розвивати вміння просити про послугу та висувати справедливі вимоги. Виховувати чемність і культуру спілкування. |
|
Тема 6. Навички спілкування Мета. Розвивати базові комунікативні навички, виховувати доброзичливу, чемну і впевнену манеру спілкування. |
|
Тема 7. Стосунки і здоров’я Мета. Вчити дітей робити внесок у розбудову здорових міжособистісних стосунків, пояснювати переваги кооперації та роботи в команді. |
|
Тема 8. Види і наслідки конфліктів Мета. Відпрацювання навичок запобігання, аналізу і конструктивного розв’язання конфліктів, виховання толерантного ставлення до людей, які мають інші смаки, погляди чи переконання. |
|
Тема 9. Як залагодити конфлікт Мета. Ознайомити учнів із прийомами конструктивного розв’язання конфліктів, відпрацьовувати навички самоконтролю.
|
|
Тема 10. Підліткові компанії Мета. Ознайомити учнів з ознаками дружніх, недружніх і небезпечних компаній, відпрацювати навички протидії агресії та насиллю. |
|
СЬОМИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Розбудова самооцінки Мета. Ознайомити учнів із поняттям «психологічна рівновага» та способами формування здорової самооцінки. |
|
Тема 2. Синергія стосунків Мета. Ознайомити учнів з поняттям синергії, сприяти розвитку навичок розбудови стосунків. |
|
Тема 3. Стрес і психологічна рівновага Мета. Вчити дітей визначати джерела стресу у своєму житті, використовувати техніки самоконтролю. |
|
Тема 4. Керування стресами Мета. Ознайомити з впливом стресу на здоров’я та фізичними, емоційними й духовними способами керування стресом. |
|
Тема 5. Стреси екстремальних ситуацій Мета. Ознайомити учнів з особливостями стресу у надзвичайних ситуаціях. Розвивати навички позитивного мислення. |
|
Тема 6. Конструктивне розв’язання конфліктів Мета. Вчити учнів конструктивно розв’язувати конфлікти. |
|
ВОСЬМИЙ КЛАС (5 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Стать і статеві ролі Мета. Розкрити відмінність понять «біологічна стать» і «соціальна статева роль (гендер)». Ознайомити учнів із концепцією гендерної рівності. |
|
Тема 2. Упевнена поведінка Мета. Розвивати навички впевненої поведінки, формувати почуття власної гідності і поваги до себе та інших. |
|
Тема 3. Стоп булінг Мета. Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. |
|
Тема 4. Безпека спілкування в мережі Інтернет Мета. Протидіяти проявам насильства в учнівському середовищі, сприяти безпечному спілкуванню в мережі Інтернет. |
|
ДЕВ’ЯТИЙ КЛАС (7 ГОД РАЗОМ ЗІ ВСТУПНИМ ТРЕНІНГОМ) |
|
Тема 1. Характер людини Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, вибору гідних зразків для наслідування. |
|
Тема 2. Цінності — основа характеру Мета. Сприяти формуванню у молоді моральної свідомості та правильної системи цінностей. |
|
Тема 3. Самооцінка характеру Мета. Мотивувати учнів до самовдосконалення, розвивати навички самооцінки, постановки і досягнення мети. |
|
Тема 4. Самовизначення і вибір професії Мета. Ознайомити учнів зі складниками життєвого самовизначення, формулою вибору професії, надати підтримку у визначенні особистих мотивів для вибору професії. |
|
Тема 5. Емоційна саморегуляція Мета. Ознайомити з поняттям «емоційна саморегуляція», базовими емоціями, загальною стратегією та прийомами самоконтролю. |
|
Тема 6. Спілкування і розбудова стосунків Мета. Сприяти розвитку навичок ефективного спілкування з дорослими та однолітками. |
|
ВСЬОГО 38 ГОДИНИ ЗА ПРОГРАМОЮ ДЛЯ УЧНІВ 5–9 КЛАСІВ |
|
ДЕСЯТИЙ (ОДИНАДЦЯТИЙ) КЛАС (5 ГОД) |
|
Вступний тренінг для 10 (11) класу. «Вчимося жити разом» Мета. Ознайомити учнів з метою курсу «Вчимося жити разом». Розробити правила групи. Сприяти усвідомленню потреби толерантного ставлення до відмінностей, які існують між людьми. |
|
Тема 1. Як досягнути мети Мета. Сприяти розвитку навичок цілепокладання, вчити оцінювати свої здібності й можливості на шляху до мети. |
|
Тема 2. Ефективне спілкування Мета. Сприяти розвитку навичок комунікації, ознайомити з правилами ефективного спілкування. |
|
Тема 3. Запобігання конфліктам та їх розв’язання Мета. Ознайомити учнів з «плюсами» і «мінусами» конфлікту і дати змогу відпрацювати алгоритм поведінки в конфліктній ситуації. |
|
Тема 4. Як стати миротворцем Мета. Формувати в учнів почуття відповідальності, розвивати важливі соціальні навички та готовність бути миротворцями у своєму середовищі. |
|
Список використаних джерел:
- Воронцова Т. В. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я» [Електронний ресурс] / Т. В. Воронцова, В. С Пономаренко та ін.—К.: Алатон, 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
- Воронцова Т. В. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів основної та старшої школи у курсі «Основи здоров’я»[Електронний ресурс] / Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко та ін.—К.: Алатон, 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcblgxNGd1WEZHblU.