Індикація модуля, в якому знаходиться користувач
3.1 Поняття життєвих навичок (ЖН)
Ефективна реалізація освітніх програм в області здоров'я вимагає того, що відповідає їх цілям і завданням, а також відповідних педагогічних методів і підходів. Формування культури здорового способу життя разом з передачею інформації, знань про здоров'я, його чинники і спосіб життя, сприяючий його збереженню і зміцненню, вимагає розвитку і зміцнення установок і навичок, що дозволяють використати ці знання в повсякденному житті.
Життєві навички — дослівний переклад з англ. life skills. Але в англійській мові skills означає не лише навички (уміння, відпрацьовані до автоматизму), а й здатність до чогось чи компетентність. Тому термін «життєва компетентність» був би точнішим, але в пострадянських країнах прийнято термін «життєві навички», і тому ми надалі використовуватимемо його, розуміючи під життєвими навичками низку психологічних і соціальних компетентностей, які допомагають людині ладнати зі своїм внутрішнім світом і будувати продуктивні стосунки із довколишнім.
За визначенням ВООЗ, життєві навички — це здатність до адаптації, позитивної поведінки та подолання труднощів повсякденного життя. |
Життєві навички сприяють формуванню гармонійно розвиненої особистості, її кращій соціальній адаптації, інтелектуальному й емоційному благополуччю, позитивній і здоровій поведінці. Особливе місце серед них належить навичкам протидії соціальному тискові, що допомагають молоді навчитися діяти незалежно у сучасному світі. Тому їх ще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров’я.
До основних життєвих навичок відносять:
- навички ухвалення рішень;
- комунікативні навички;
- навички вираження почуттів і управління ними;
- навичка критичного мислення;
- навичка усвідомлення негативних впливів і тиску з боку однолітків і опору їм (здатність сказати «немає» наркотикам, алкоголю, тютюнокурінню, раннім сексуальним зв'язкам, незахищеному сексу);
- навички спілкування з протилежною статтю;
- навички використання засобів захисту;
- навичка постановки цілей та ін.
Більш детально види життєвих навичок представлені на рисунку нижче.
Навчання життєвих навичок є необхідним елементом високоякісної освіти. Вони підвищують конкурентоспроможність випускників на ринку праці. Й це не дивно, адже сьогодні кандидату на пристойну посаду не достатньо досконалого володіння професією. Йому необхідно набути психосоціальних умінь: критично і творчо мислити, адекватно сприймати себе й оточення, приймати виважені рішення, будувати конструктивні міжособистісні стосунки, працювати в команді, демонструвати здатність бути лідером, зацікавлювати і створювати мотивації для інших, розв’язувати проблеми та керувати стресами.
До життєвих навичок, які сприяють розвитку миролюбності відносять:
- навички самоусвідомлення та самооцінки;
- навички ефективної комунікації;
- навички кооперації;
- керування стресами;
- навички емпатії;
- навички неагресивної впевненості;
- розв’язання проблем і прийняття рішень;
- навички запобігання ескалації та розв’язання;
- пошук консенсусу і примирення.
Література:
- Воронцова Т. В., Пономаренко В. С. та інші. Вчимося жити разом. Посібник для вчителя з розвитку соціальних навичок у курсі «Основи здоров’я» (основна і старша школа): — К.: Видавництво «Алатон», 2016 — 376 с.