Зміст
Розвиток життєвих навичок — це підхід, зосереджений на учнях, намагання зробити процес викладання динамічнішим і привабливішим, можливість негайного відпрацювання життєвих навичок з використанням інтерактивних методів навчання.
|
Інтерактивні методи не є синонімом життєвих навичок, але вони — необхідний елемент і запорука успішного навчання життєвих навичок. Адже важко уявити процес аналізу цінностей і ставлень, якщо представлено лише одну думку; група людей сформулює більший перелік аргументів для можливого вибору, ніж одна людина; не можна навчитися міжособистісних стосунків, якщо просто послухати лекцію чи прочитати книжку тощо. Педагогічну ООЖН-технологію впроваджено у більш як 80 країнах світу. Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України також визнає ООЖН найбільш адекватним підходом у впровадженні предмета «Основи здоров’я», як для початкової та основної школи, так і для факультативних курсів профілактичного спрямування. Впровадження ООЖН у навчальні плани шкіл України було оцінено міжнародними експертами як «видатне досягнення». У таблиці нижче наведено основні характеристики успішно апробованої в Україні ООЖН-технології, яку покладено в основу авторської концепції з вивчення предмета «Основи здоров’я» у початковій школі.
Теоретичне і методичне підґрунтя ООЖН-технології
|
- Концепція особистісно орієнтованого виховання.
- Педагогічні технології: групової роботи (інтерактивні), розвивального навчання, створення ситуації успіху, ігрові, проектні.
|
Досвід успішного впровадження в Україні
|
Обов'язковий предмет «Основи здоров'я» (1—9 класи)
Факультативні курси:
- «Корисні звички» (1—4 класи);
- «Я — моє здоров'я — моє життя» (5—6 класи);
- «Захисти себе від ВІЛ» (10—11 класи, ПТНЗ, ВНЗ)
|
Методи і форми навчання
|
- Тренінгові (інтерактивні). Поєднують індивідуальні, групові та фронтальні форми, методи і прийоми, що забезпечують активну участь, партнерську взаємодію суб’єктів навчальновиховного процесу, враховує індивідуальні особливості і стилі навчання, базується на особистому досвіді
|
Вимоги до підготовки педагога
|
- Знання сутності превентивної освіти та змісту курсу, що викладається.
- Знання концепції ООЖН (освіти на основі набуття життєвих навичок), умов і критеріїв ефективного навчання.
- Володіння тренінговими (інтерактивними) методами.
- Досвід практичного відпрацювання базових тренінгів за програмою
|
Вимоги до навчальнометодичних матеріалів
|
- Спрямовані на розвиток психосоціальних (життєвих) навичок, сприятливих для здоров'я.
- Містять тематику, відповідну до віку.
- Враховують природні потреби учнів.
- Зміст підручників наближено до реального життя.
- Написані мовою, зрозумілою для цільової аудиторії.
- Є комплектними (видання для вчителя, учнів, батьків)
|
Вимоги до організації навчально-виховного процесу
|
- Заняття проводить підготовлений педагог.
- Виділяється приміщення, що дає змогу проводити навчання у формі тренінгу.
- Педагог використовує інтерактивні методи навчання.
- Учні забезпечуються навчальними матеріалами (підручниками, робочими зошитами).
- Проводиться тренінг для педагогічного колективу з метою демонстрації ефективності педагогічної ООЖНтехнології.
- Проводиться презентаційний тренінг для батьків з метою розбудови партнерства з сім'єю.
- У навчальному закладі діють суворі правила щодо заборони агресивної поведінки, куріння, вживання алкогольних напоїв, інших психоактивних речовин.
- Здійснюється підготовка волонтерів для допомоги вчителю та проведення роботи серед однолітків за методом «рівний — рівному».
- У навчальному закладі проводяться акції, що підвищують прихильність учнів до здорового способу життя (дні здоров’я, акції, творчі конкурси, виступи агітбригад, проекти, дослідження).
- Здійснюється анкетування учнів за процедурою «до» і «після» для оцінки ефективності навчання
|