2.1 Інформація про проект «Вчимося жити разом»

Зміст

Ми живемо в час глобальної революції,

яка змінює наш спосіб життя, спілкування,

мислення, бачення майбутнього і розуміння добробуту.

Гордон Драйден

 

Компоненти проекту

Виконавці проекту

Оцінка ефективності проекту

Висновки міжнародних консультантів

Європейський Союз (ЄС) і Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект під загальною назвою «Вчимося жити разом». Передумовами проекту стали:

 

Компоненти проекту

 

Проект реалізується за двома напрямками (див. схему “Компоненти проекту «Вчимося жити разом»”):

  1. формування у школярів життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації;
  2. надання психосоціальної підтримки дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні.

Виконавці проекту

 

Національний університет «Києво-Могилянська академія»

Національний університет «Києво-Могилянська академія» створює, зберігає та поширює знання у природничій, соціальній, гуманітарній і технічній наукових сферах. НАУКМА реалізує проект за напрямком психосоціальної підтримки. Програма проекту є комплексною і передбачає допомогу дитині на рівні сім’ї, громади, психологічне консультування та спеціалізовану психотерапевтичну допомогу. Впродовж 2015 –2016 рр. близько 300 тисяч дітей та їхніх батьків узяли участь у програмі психосоціальної підтримки.

ГО Дитячий фонд «Здоров’я через освіту»

Громадська організація Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» спрямовує свою діяльність на розробку та впровадження у навчальних закладах програм, які грунтуються на формуванні в дітей та молоді життєвих навичок, що допомагають їм долати виклики повсякдення й адаптуватися до життя у несталому світі. Організація співпрацює з Агенціями ООН (ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Фонд народонаселення ООН), ВООЗ, Німецьким бюро співробітництва (GIZ), Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Корпусом миру США в Україні. Національні партнери — Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська спілка вчителів і тренерів» (ВСЕСВІТ).

Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» долучився до реалізації проекту в 2016 році. Упродовж року за компонентою «Освіта на засадах життєвих навичок» було підготовлено для викладання розроблених у рамках проекту тренінгових курсів 735 вихователів закладів дошкільної освіти і 2 634 учителів загальноосвітніх навчальних закладів. У вересні–грудні 2016 року понад 240 тисяч дітей пройшли тренінги з розвитку життєвих навичок ефективного спілкування, самоконтролю, керування стресом, розв’язання проблем і конфліктів. Це навички, які підвищують стійкість дітей та молоді у складних життєвих обставинах, сприяють адаптації їх до нових умов, допомагають знайти нових друзів і відновити душевний спокій.

 

Оцінка ефективності проекту

 

У ході виконання проекту здійснювалося дослідження його ефективності. Зокрема, для оцінки ефективності компоненти «Освіта на засадах життєвих навичок» було використано технологію онлайн-опитування вчителів (1—11 класів) та учнів (4—11 класів) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично достовірні результати.

У дослідженні оцінювався вплив проекту на знання, ставлення, вміння та поведінку учнів, а також на емоційну атмосферу в школі, взаємини у класі, методи викладання, відчуття психологічного благополуччя (всього за 42-ма індикаторами).

Головний результат дослідження: за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема, прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, запобігання та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за оцінками вчителів становить від 2,4 до 20,6 %.

Найбільший прогрес демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих навичок і за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок самоконтролю і емпатії ( понад 8 %). Повний звіт про результати проекту можна переглянути та завантажити у додаткових матеріалах.

 

 

Висновки міжнародних консультантів

 

Зовнішню незалежну оцінку впровадження проекту вводили два міжнародні консультанти – Крістофер Талбот (міжнародний консультант з питань освіти у надзвичайних ситуаціях, на фото ліворуч) і Майкл Весселс (міжнародний консультант з питань захисту дітей та психологічної підтримки у надзвичайних ситуаціях, на фото праворуч). Далі наведено короткі висновки, які вони зробили у фінальному звіті про ефективність проекту та його результати в контексті стратегії реформування освіти «Нова українська школа».

 

Список використаних джерел:

  1. Оцінка проекту «Вчимося жити разом» [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Ots-nka-proektu--Vchimosya-zhiti-razom-/.
  2. Воронцова Т. В. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я»/ Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко [Електронний ресурс].—К.: Алатон, 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.

Опорна схема

Компоненти проекту

Виконавці проекту

Оцінка ефективності проекту

Висновки міжнародних консультантів

Додаткові Матеріали

Звіт про результати дослідження ефективності проекту «Вчимося жити разом». Компонента «Навчання життєвим навичкам»