Зміст
Ми живемо в час глобальної революції,
яка змінює наш спосіб життя, спілкування,
мислення, бачення майбутнього і розуміння добробуту.
Гордон Драйден
Висновки міжнародних консультантів
Європейський Союз (ЄС) і Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) в Україні з листопада 2015 року розпочали новий проект під загальною назвою «Вчимося жити разом». Передумовами проекту стали:
- інформаційна війна, яка спричинила розпалювання міжнаціональної ворожнечі, особливо на не підконтрольних уряду територіях України;
- наявність півтора мільйона тимчасово переміщених із зони конфлікту осіб, серед яких переважно родини з дітьми;
- травматичний стрес, що його пережили діти та їхні родини до та у процесі переселення. Психологи стверджують, що майже 90 % дітей-переселенців були свідками обстрілів, бомбардувань, поранень і смерті або самі втратили рідних;
- труднощі з адаптацією дітей, підлітків та їхніх родин на новому місці (через особисті проблеми та/або несприятливу атмосферу в місцевих громадах).
Проект реалізується за двома напрямками (див. схему “Компоненти проекту «Вчимося жити разом»”):
- формування у школярів життєвих навичок, що сприятимуть позитивній адаптації;
- надання психосоціальної підтримки дітям, підліткам та родинам, які постраждали внаслідок конфлікту в Україні.
Національний університет «Києво-Могилянська академія»
Національний університет «Києво-Могилянська академія» створює, зберігає та поширює знання у природничій, соціальній, гуманітарній і технічній наукових сферах. НАУКМА реалізує проект за напрямком психосоціальної підтримки. Програма проекту є комплексною і передбачає допомогу дитині на рівні сім’ї, громади, психологічне консультування та спеціалізовану психотерапевтичну допомогу. Впродовж 2015 –2016 рр. близько 300 тисяч дітей та їхніх батьків узяли участь у програмі психосоціальної підтримки.
ГО Дитячий фонд «Здоров’я через освіту»
Громадська організація Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» спрямовує свою діяльність на розробку та впровадження у навчальних закладах програм, які грунтуються на формуванні в дітей та молоді життєвих навичок, що допомагають їм долати виклики повсякдення й адаптуватися до життя у несталому світі. Організація співпрацює з Агенціями ООН (ЮНЕСКО, ЮНІСЕФ, Фонд народонаселення ООН), ВООЗ, Німецьким бюро співробітництва (GIZ), Агентством США з міжнародного розвитку (USAID), Корпусом миру США в Україні. Національні партнери — Міністерство освіти і науки України, Академія педагогічних наук України, регіональні інститути післядипломної педагогічної освіти, Всеукраїнська громадська організація «Всеукраїнська спілка вчителів і тренерів» (ВСЕСВІТ).
Дитячий фонд «Здоров’я через освіту» долучився до реалізації проекту в 2016 році. Упродовж року за компонентою «Освіта на засадах життєвих навичок» було підготовлено для викладання розроблених у рамках проекту тренінгових курсів 735 вихователів закладів дошкільної освіти і 2 634 учителів загальноосвітніх навчальних закладів. У вересні–грудні 2016 року понад 240 тисяч дітей пройшли тренінги з розвитку життєвих навичок ефективного спілкування, самоконтролю, керування стресом, розв’язання проблем і конфліктів. Це навички, які підвищують стійкість дітей та молоді у складних життєвих обставинах, сприяють адаптації їх до нових умов, допомагають знайти нових друзів і відновити душевний спокій.
У ході виконання проекту здійснювалося дослідження його ефективності. Зокрема, для оцінки ефективності компоненти «Освіта на засадах життєвих навичок» було використано технологію онлайн-опитування вчителів (1—11 класів) та учнів (4—11 класів) за процедурою «ДО» і «ПІСЛЯ». В опитуванні взяли участь понад 63 тисячі осіб, що дозволило отримати статистично достовірні результати.
У дослідженні оцінювався вплив проекту на знання, ставлення, вміння та поведінку учнів, а також на емоційну атмосферу в школі, взаємини у класі, методи викладання, відчуття психологічного благополуччя (всього за 42-ма індикаторами).
Головний результат дослідження: за всіма індикаторами отримано статистично достовірні позитивні зміни. Зокрема, прогрес у рівні сформованості життєвих навичок учнів (комунікації, самоконтролю, емпатії, кооперації, аналізу та розв’язання проблем, запобігання та розв’язання конфліктів, асертивності, самоусвідомлення і самооцінки) за оцінками вчителів становить від 2,4 до 20,6 %.
Найбільший прогрес демонструють учні початкової школи, найменший – старшої (див. номограми). Однак старшокласники мають найбільший початковий рівень сформованості життєвих навичок і за час проекту показали найбільший прогрес у розвитку навичок самоконтролю і емпатії ( понад 8 %). Повний звіт про результати проекту можна переглянути та завантажити у додаткових матеріалах.
Зовнішню незалежну оцінку впровадження проекту вводили два міжнародні консультанти – Крістофер Талбот (міжнародний консультант з питань освіти у надзвичайних ситуаціях, на фото ліворуч) і Майкл Весселс (міжнародний консультант з питань захисту дітей та психологічної підтримки у надзвичайних ситуаціях, на фото праворуч). Далі наведено короткі висновки, які вони зробили у фінальному звіті про ефективність проекту та його результати в контексті стратегії реформування освіти «Нова українська школа».
- Це один із найкращих проектів, пов'язаний із навчанням життєвих навичок та наданням психосоціальної підтримки дітям і підліткам, який оцінювачі будь-коли бачили за понад 50-річний досвід роботи в умовах надзвичайних ситуацій.
- Виконавці компоненти «Навчання життєвих навичок» досягли чудових результатів за доволі короткий проміжок часу: розроблено методологію навчання, навчально-методичні матеріали для дітей і дорослих, інструменти оцінювання, здійснено високоякісну підготовку регіональних тренерів і вчителів, проведено моніторинг процесу та оцінювання результатів навчання.
- Реалізація компоненти «Навчання життєвих навичок» через предмет-носій «Основи здоров'я» надала МОН України докази і модель навчання, що грунтується на принципах дитиноцентризму, участі, активного і вмотивованого навчання, які МОН України планує запровадити по всій території нашої країни в рамках процесу реформування «Нова школа».
- «Нова школа» передбачає формування «ключових компетентностей життя», які включають у себе «соціальні і громадянські компетентності» та «екологічну грамотність і здоровий спосіб життя». Навчання «м'яких навичок», які є особливо важливими для працевлаштування випускника, стане ключовим акцентом реформи навчальних програм.
- «Нова школа» має як один із керівних принципів «освіту, що ґрунтується на цінностях». Вона охоплює такі питання, як особисту та колективну відповідальність, довіру, дружбу, доброзичливість, взаємодопомогу і взаємопідтримку в складних обставинах, запобігання дискримінації, насильства та знущань у школах. Аналогічні цінності лежать в основі компоненти «Навчання життєвих навичок». Тому предмет «Основи здоров’я» з оновленим змістом компоненти «Навчання життєвих навичок» є чудовим засобом для досягнення таких цілей.
- На думку МОН України, найбільшим викликом для успіху реформи є потреба змінити культуру вчителів, які нерідко віддані традиційним лекціям, зубрінню і навчанням за підручниками. Нова школа потребує «мотивованого вчителя». Це вимагатиме їх підготовки «на основі дитиноцентрованого та компетентісного підходів, знання принципів управління навчальним процесом і психології групової динаміки». Вчитель більше не буде єдиним джерелом знань для учнів: він має бути тренером, організатором, посередником і наставником на освітньому шляху дитини. Всі ці вимоги були реалізовані у підготовці вчителів у рамках проекту.
Список використаних джерел:
- Оцінка проекту «Вчимося жити разом» [Електронний ресурс]. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://autta.org.ua/ua/materials/material/Ots-nka-proektu--Vchimosya-zhiti-razom-/.
- Воронцова Т. В. Вчимося жити разом. Програма з розвитку соціальних навичок учнів початкової школи у курсі «Основи здоров’я»/ Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко [Електронний ресурс].—К.: Алатон, 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://drive.google.com/drive/folders/0Bzt9FAqrO9WcWlVaUUg0UkNRRnc.
Опорна схема
Компоненти проекту
Виконавці проекту
Оцінка ефективності проекту
Висновки міжнародних консультантів